נעים להכיר, שמי טל הרמן, נשוי לענבל – מורה בישראל ואבא למיה ולי. בין השעות בהן אני מבלה עם האישה והילדים, או עוקב אחר קבוצת הכדורגל האהודה עלי, מנצ'סטר יונייטד, אני עסוק ב- "להחליף מילים".
לכתוב אומנם כולם יכולים, אבל החוכמה היא לעשות שימוש יעיל במילים.
אלדוס האקסלי היה סופר בריטי מוערך וידוע. הוא כתב משפט המשמש עבורי כמצפן: "מילים יכולות להיות כקרני-רנטגן. אם משתמשים בהן כהלכה – הן יכולות לחדור מבעד לכל דבר. אתה קורא ונפגע". את המסר הזה האקסלי העביר לתלמידו באוניברסיטת אוקספורד, כיצד לכתוב בצורה חודרת.
כתיבה של טקסט דורשת היערכות מוקדמת ובנייה של אסטרטגיה. לדעת באילו מילים לבחור וכיצד להניע אותן "בשדה הקרב" – הדף, או המקום בו יעלה פוסט, מייל וכד', כך שהתוצאה הסופית תחדור מבעד לקהל היעד שאליו אתם מכוונים, בדיוק כפי שאלדוס האקסלי הסביר. זה אומר לגעת ברגש, בכאב ובכל צורך מיידי של הקוראים.
בואו נשים לרגע בצד את המילים "הגדולות", כי לכתוב לגעת ברגש זה אחלה, אבל איך עושים זאת נכון?
אי אפשר ללמד את זה אלא פשוט צריך לרצות להכיר אנשים. להתעניין בהם. לכן לפני שאני מתנפל על המקלדת, אני משוחח מי שמבקש להיעזר ביכולת הכתיבה שלי. בשיחה אני מנסה לדלות כל בדל מידע שיכול לעשות את ההבדל בין עוד אוסף של מילים לבין היכולת להציב אתכם, את השירות או המוצר שלכם בקדמת הבמה.
הנה טיפ חשוב בחינם.
טעות שכיחה של המון בעלי חברות ועסקים היא שהם נעים סביב המחיר של המוצר או השירות אותו מעניקים. אומנם לכסף יש חשיבות, אך השאלה הראשונה שכל אחד מהם צריך לשאול את עצמו היא מה ההבטחה של החברה שלו ללקוח? ולא פחות חשוב, איזה ערך הם משדרים לו?
תתפלאו (או שלא) גם הלקוח לא מיד חושב על כמה זה עולה לו, אלא איך השירות או המוצר יכולים לעזור ולקדם אותו.
אם הוא ישכנע דיו ויהיה בטוח כי אותה חברה או מוצר הם הפתרון שהוא מחפש וצריך, יש לנו התאמה מושלמת. הלך הרוחות וסיעור המוחות הזה מתבצע בינינו. לאחר מכן זהו התפקיד שלי להביא את הדברים לידי ביטוי דרך מילים שיעבירו את המסר.
חלק חשוב נוסף בנוגע לנכתב הוא הבידול. במה אתם או המוצר שלכם שונה מזה של המתחרים? ואין כזה דבר שאין בידול, חייב להיות משהו, אחרת מה הטעם? מדוע שיפנו אליכם ולא אל אחרים?
אני בטוח כי חלק ממי שקוראים את השורות הללו חושבים לעצמם עכשיו, נו באמת מה אתה מקשקש, מה כבר יכול להיות שונה למשל בין חברת ביטוח אחת לשנייה? אז הנה לכם טיפ נוסף. מה דעתכם על שבכתבה על חברת ביטוח אחת נתמקד בפוליסה אחת מתוך מגוון הפוליסות הקיימות בשוק? כך שנוכל להציב את אותה חברה כאוטוריטה של עולם הביטוחים בישראל בנוגע לפוליסה שאותה בחרנו להציג?
תודו שזה כבר נשמע אחרת.
אם אתם לא בטוחים או מבולבלים אל תדאגו. התפקיד שלי להוציא מכם את המידע ולכתוב ענייני וקולע, ושהמילים יחדרו אל תוך הקוראים כמו אותן קרני-רנטגן שהזכרתי קודם לכן. אני אשמח להחליף איתכם מספר מילים.